Sexistiska annonser för Volkswagen och Philadelphia förbjöds över stereotypa kön


Annonserna, för Volkswagen och Philadelphia gräddeost, undersöktes av den brittiska reklamstandardbyrån (ASA) efter att tittarna klagade på att de föreställde könsstereotyper.

De Volkswagen kommersiell visar ett antal främst manliga människor som deltar i äventyrliga aktiviteter – två manliga astronauter i rymden, och en manlig idrottsman med ett protesben som gör längdhoppet – innan man klipper till en mamma som sitter på en parkbänk bredvid en barnvagn. Det fick tre klagomål från tittarna, och ASA fann att den visade att en kvinna "engagerade sig i en stereotyp roll som vårdgivande."
"Vi erkände att att bli förälder var en livsförändrande upplevelse som krävde betydande anpassning, men att ta hand om barn var en roll som var stereotyp förknippad med kvinnor," tilllade kroppen i dess avgörande.

En andra reklam för krämost från Philadelphia visade att två pappor sköter sina barn på en restaurang med ett transportband.

Männa blir så distraherade av maten att de förlorar synen på sina barn som hamnar runt restaurangen på bältet. "Låt oss inte berätta för mamma", säger en efter att ha räddat sitt barn. Över 125 tittare klagade.

"Vi erkände att åtgärden var avsedd att vara lättsam och komisk och det var ingen mening att barnen var i fara," sa ASA i sitt beslut.

"Vi ansåg emellertid att männen framställdes som något olyckligt och ouppmärksam, vilket resulterade i att de inte kunde ta hand om barnen effektivt", tillade de. "Vi ansåg inte att användningen av humor i annonsen mildrade effekten av den skadliga stereotypen."

Ingen av annonserna kan visas i sin nuvarande form efter avgörandet.

En talesman för Mondelez International (MDLZ), som producerar Philadelphia, sa att företaget var "oerhört besviken" över beslutet.

"Vi tar vårt annonseringsansvar mycket allvarligt och arbetar med en rad partners för att se till att vår marknadsföring uppfyller och uppfyller alla brittiska regler."

Problematiska annonser kan "bidra till ojämlikhet"

De nya reglerna följer en granskning av ASA, som publicerades 2017, och som fann att skadliga stereotyper förstärkta med reklam "kan begränsa val, ambitioner och möjligheter för barn, ungdomar och vuxna."

En offentlig furor över en affisch 2015 på väggarna i Londons tunnelbanesystem, som visar en kvinna i en bikini med orden "Är du strandkropp redo?", Fick regulatorn att undersöka alla könsskildringar i reklam.

Den kontroversiella annonsen 2015 ledde till recensioner om hur könen visas i brittiska annonser.

Annonsen – för en viktminskningsprodukt – förbjöds ursprungligen inte av ASA, eftersom den inte uttryckligen bryter mot några regler, men tillsynsmyndigheten tog så småningom åtgärder på grund av sina hälsopåståenden.

"Våra bevis visar hur skadliga könsstereotyper i annonser kan bidra till ojämlikhet i samhället, med kostnader för oss alla," sa Guy Parker, verkställande direktör för ASA, i ett uttalande i juni.

ASA sade att reklamfilmer fortfarande får visa "glamorösa, attraktiva, framgångsrika, ambitiösa eller friska människor eller livsstilar."

Annonser som visar män eller kvinnor som utför uppgifter som deras kön ibland är förknippade med, t.ex. kvinnor som shoppar, kommer också att tillåtas.

CNN Business har kontaktat Volkswagen (VLKAF) för kommentar.

. (tagsToTranslate) media (t) Sexistiska annonser för Volkswagen och Philadelphia förbjudna över könsstereotyper – CNN



Source link

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *